Our journal

Een 100% Nederlands Jasje. Kan dat?

Begin deze maand waren we deelnemer aan een evenement van NL2025 over de toekomst van de kledingindustrie in Nederland. Het voornaamste doel was om mee te denken over de hele Nederlandse Textielketen. NEW TAILOR werd gevraagd deel te nemen omdat wij steeds meer jasjes in huis maakt en de wens heeft een volledig Nederlands product te brengen. De vraag is op dit moment echter welke stappen in de keten in Nederland aanwezig zijn en op welke schaal om van schaap tot kledingstuk te komen.

De brainstormsessie vond plaats bij Claudy Jongstra. Zij is een kunstenares en onderneemster die de van wol verschillende kunstprojecten heeft gemaakt en de wens heeft om alles in Nederland uit te voeren. Tijdens dit event stond de herwaardering van Nederlandse wol dan ook centraal.

Mede door het bewustzijn van de consument, de klimaatcrisis, de herwaardering van lokale producten en Corona, is er ook meer aandacht voor Nederlandse grondstoffen, lokale productie en ambacht gekomen. Inmiddels zijn er een aantal initiatieven in Nederland die de textielindustrie terug willen brengen zoals de Knitwit Stable en dus ook Claudy Jongstra. Er is in Nederland voldoende wol en bij de juiste doorselectie ook wol die geschikt is voor dikkere wollen breisels. Het merendeel van de wol van Nederlandse schapen is echter niet verfijnd genoeg voor kleding maar wel voor dekens, isolatie etc.. Op kleine schaal kan dat echter wel bijvoorbeeld Ingeborg Meijssen.

Het spinnen is in Nederland echter bijna geheel verdwenen. Ook het weven is een probleem om op enige schaal voor elkaar te boksen. Enschede Textielstad weeft nog wol maar het merendeel is een blend met katoen. Probleem daarbij is dat de boom (met de kettingdraad) in Duitsland moet worden vervaardigd. Ook het finishen van het doek kan voor alsnog alleen op kleine schaal. Een stuk stof wordt na het weven altijd nog gewassen en gestreken om het voor te laten krimpen en zachter te maken. Vergelijk het met een handdoek die aan de lucht gedroogd is of wel in de droger is geweest en hoe het aanvoelt. Dit kan momenteel alleen gedaan worden op kleine schaal en volledig met de hand.

Voor het maken van pakken, jasjes en broeken van wol zijn naast NEW TAILOR nog diverse kleinschalige ateliers actief en om de keten terug in Nederland te krijgen. Wij blijken wel een van de weinige Nederlandse bedrijven zijn voor herenkleding van wol. NEW TAILOR begon in 1997 met het omdraaien van de keten; bewust de klant centraal stellen. Het op enige schaal produceren in Nederland is een wens vanaf het prille begin in 1997. We maken stappen. Wordt vervolgd.

Deel dit artikel

Deel dit artikel

Lees ook onze andere artikelen

Our journal

Lees ook onze andere artikelen

Our journal

Mooi & bewust met Paul Stamsnijder

In deze editie van mooi en bewust een interview met Paul Stamsnijder, oprichter van de Reputatiegroep, naar aanleiding van zijn nieuwste boek van Debat naar Dialoog.  Het boek werd afgelopen woensdag aangeboden aan tal van relaties. Het is een pleidooi om hoopvol naar de wereld te kijken. Zoals Stamsnijder stelt: pessimisme is aanstekelijk, optimisme is aanstekelijk. De

Lees verder »

We dress James

In 2019 stelden we onszelf een doel: We kleden James Bond in 2025. Een BHAG, die als je erover nadenkt iets groots te weeg kan brengen en dat is precies wat een groots doel, ook wel BHAG genoemd, moet doen. Een doel dat tot de verbeelding spreekt, deuren opent, enthousiasmeert, inspireert en zorgt voor een

Lees verder »

Nieuwe hemden

We hebben nieuwe stoffen voor jouw overhemden! Naast de vertrouwde witten en blauwen in twill, poplin en oxford nu ook een uitgebreider aanbod in flanel, denim en linnen. Bovendien hebben we het patroon verder verbeterd en draaien we de mouw nu licht naar voren waardoor het hemd nog comfortabeler wordt.  Dat deden we al bij

Lees verder »

Mooi & bewust met Paul Stamsnijder

In deze editie van mooi en bewust een interview met Paul Stamsnijder, oprichter van de Reputatiegroep, naar aanleiding van zijn nieuwste boek van Debat naar Dialoog.  Het boek werd afgelopen woensdag aangeboden aan tal van relaties. Het is een pleidooi om hoopvol naar de wereld te kijken. Zoals Stamsnijder stelt: pessimisme is aanstekelijk, optimisme is aanstekelijk. De

Lees verder »

We dress James

In 2019 stelden we onszelf een doel: We kleden James Bond in 2025. Een BHAG, die als je erover nadenkt iets groots te weeg kan brengen en dat is precies wat een groots doel, ook wel BHAG genoemd, moet doen. Een doel dat tot de verbeelding spreekt, deuren opent, enthousiasmeert, inspireert en zorgt voor een

Lees verder »

Vul jouw emailadres in zodat wij er een kunnen toesturen

Nee, nu (nog) niet