Our journal

Het Geheim Van Een Echt Italiaans Maatpak

Zit er iets in het Italiaans water? Of komt het door het eten dat Italianen zulke goede smaak hebben. Vooral als het gaat om stijl en dus kleding. Voor de fijnproevers van goed Italiaans maatwerk gaat het niet om wie of wat je draagt maar om expressie. Wees jezelf en laat dat zien. De wereld ziet er tijdens corona al behoorlijk saai uit. Een beetje meer schoonheid zal iedereen goed doen.

De Napolitaanse schouderaanzet is wereldberoemd en wordt door vele puristen het liefst ingezet. Alhoewel deze schouderinzet door een leek gezien kan worden als rommelig weten wij meer. De moeite en de aandacht die erin is gestoken. De barchetta die de ronding van de borst volgt. De met de handgemaakte knoopsgaten. Het soepele binnenwerk en de manier waarop de kraag met liefde aan de panden wordt bevestigd.

Daarom kunnen we de nonchalante stijl zo waarderen de Italiaans hebben daar een woord voor: Sprezzatura. Volgens Wikipedia is “Sprezzatura een Italiaans begrip uit de renaissance dat lastig te vertalen is, maar in het Nederlands omschreven kan worden als “bestudeerde nonchalance”, “moeiteloze gratie” of “de schijn van moeiteloosheid”.” Mannen die Sprezzatura grootheden gemaakt zijn: Gianni Agnelli of Alessandro Squarzi om er twee te noemen.

Foto Sartoria - www.sartoriacarrara.com/ Veel generaties Italiaanse kleermakers geven elkaar de fijnste kneepjes van het vak door en weten elk naadje van de kous of in dit geval het pak. Technisch zit er meer handwerk en man/vrouwuren in het pak. Het belangrijkste waar veel tijd in zit zie je niet. Dat is het canvas. De laag tussen de binnenste en buitenste stofdelen in. Deze moet met de hand in het jasje worden genaaid. Bij goedkopere pakken is hier kosten bespaard door het in het jasje te lijmen. Bij NEW TAILOR doen we dat nooit. Het canvas is de ziel van het jasje, het geeft structuur en vormt zich naar de lichaamsvormen van de drager. En die vormen zijn bij veel andere huizen net even anders. Bekijk ook vooral onze collega kleermakers zoals Cesare Attolini, Orazio Luciano of mijn persoonlijke favoriet Kiton.

Met ons Italiaanse huis  Sartoria Carrara werken wij al zeer lang. Je kan ze zo tussen het rijtje hierboven zetten. Hun goal is om de mooiste artisanale maatpakken ter wereld te maken. Dat doen ze met hun kennis, kunde en de beste technologie. Want ook al is het beroep eeuwen oud deze gaat zeker met de tijd mee. Wat wel al heel lang hetzelfde is gebleven is de eeuwig brandende passie en obsessie om mooie kleding te maken. Neem snel een kijkje online bij ons Italiaanse lijn (klik hier) of kom langs voor een espresso en we vertellen je er met liefde er alles over.

Deel dit artikel

Deel dit artikel

Lees ook onze andere artikelen

Our journal

Lees ook onze andere artikelen

Our journal

Mooi & bewust met Paul Stamsnijder

In deze editie van mooi en bewust een interview met Paul Stamsnijder, oprichter van de Reputatiegroep, naar aanleiding van zijn nieuwste boek van Debat naar Dialoog.  Het boek werd afgelopen woensdag aangeboden aan tal van relaties. Het is een pleidooi om hoopvol naar de wereld te kijken. Zoals Stamsnijder stelt: pessimisme is aanstekelijk, optimisme is aanstekelijk. De

Lees verder »

We dress James

In 2019 stelden we onszelf een doel: We kleden James Bond in 2025. Een BHAG, die als je erover nadenkt iets groots te weeg kan brengen en dat is precies wat een groots doel, ook wel BHAG genoemd, moet doen. Een doel dat tot de verbeelding spreekt, deuren opent, enthousiasmeert, inspireert en zorgt voor een

Lees verder »

Nieuwe hemden

We hebben nieuwe stoffen voor jouw overhemden! Naast de vertrouwde witten en blauwen in twill, poplin en oxford nu ook een uitgebreider aanbod in flanel, denim en linnen. Bovendien hebben we het patroon verder verbeterd en draaien we de mouw nu licht naar voren waardoor het hemd nog comfortabeler wordt.  Dat deden we al bij

Lees verder »

Mooi & bewust met Paul Stamsnijder

In deze editie van mooi en bewust een interview met Paul Stamsnijder, oprichter van de Reputatiegroep, naar aanleiding van zijn nieuwste boek van Debat naar Dialoog.  Het boek werd afgelopen woensdag aangeboden aan tal van relaties. Het is een pleidooi om hoopvol naar de wereld te kijken. Zoals Stamsnijder stelt: pessimisme is aanstekelijk, optimisme is aanstekelijk. De

Lees verder »

We dress James

In 2019 stelden we onszelf een doel: We kleden James Bond in 2025. Een BHAG, die als je erover nadenkt iets groots te weeg kan brengen en dat is precies wat een groots doel, ook wel BHAG genoemd, moet doen. Een doel dat tot de verbeelding spreekt, deuren opent, enthousiasmeert, inspireert en zorgt voor een

Lees verder »

Vul jouw emailadres in zodat wij er een kunnen toesturen

Nee, nu (nog) niet