Eduard & Green

Komende zaterdag is Eduard Andriese (die je wellicht kent van Sir Max en Shoes & Shirts aanwezig bij New Tailor op de Spiegelgracht met een mooie collectie Edward Green. Hij kan je alles vertellen over goede schoenen en goed adviseren over welke schoen het beste past bij jouw outfit en bovenal je voet. Kom gezellig langs. Uiteraard is er espresso, thee en iets lekkers.

Country boot

Bij onze laatste snijtafelsessie was Eduard Andriese aanwezig om ons alles te vertellen en laten een over de country boot die perfect past bij Tweed pakken en onder een spijkerbroek in het weekend en als je wandelingen gaat maken. Een must in je schoenenkast dus. Maar waar let je op bij aanschaf van die paar schoenen waar je waarschijnlijk 20 jaar mee gaat doen?

Bij de country boot wordt meestal gewerkt met twee materialen. Voor het voetgedeelte maakt men meestal gebruik van grain leer, die perfect past bij de structuur van Tweed. Rondom de enkel wordt vaak een dunner leer gebruikt. De dikkere kwaliteit van het grain leer ontstaan door de huiden iets langer looien waardoor het volume van het leer toenemen.  Optisch sluit dit materiaal mooi aan bij de tweed stoffen.

Belangrijk voor country boots is de waterkering om ook zonder schroom door de velden te banjeren en door plassen te slenteren. Hiervoor wordt de tong anders verwerkt en ook de goodyear stikwijze wordt net anders gedaan.  Het bovenleer laat men naar buiten lopen en stikt de schoenmaker vervolgens door op de eerste leren tussenzool en rubberen loopzool. Een tweede methode is de fudge welt; een extra leren omloper die tegen het bovenwerk wordt aangestikt en vervolgens wordt doorgestikt op de lerentussen en loopzool.

Mede door deze maakwijzen zijn de schoenen robuuster van uitstraling. Er zijn verschillende merken die zich specialiseren in deze technieken zoals Trickers of Heschung. Bij deze merken zie je vaak dat er ook gebruik wordt gemaakt van een bredere en rondere leest. De extra ruimte geeft de drager de mogelijkheid om een dikkere sok te dragen. De neusbrug ligt derhalve ook hoger.

Bij het aanschaffen van deze schoenen moet je rekening houde dat met een lange wandeling gaan opzetten in volume. Doe bij het passen al een dikkere sok aan. Er moet voldoende ruimte zijn bij de voorvoet maar op de wreef is het wel van belang dat deze goed aansluit. De meest boots hebben een derbysluiting. Na verloop van tijd zullen deze kleppen zich gaan sluiten de schoen zal zich namelijk voegen naar je voet. Wanneer de kleppen al tegen elkaar aanzitten bij aanschaf van de schoen zal deze na verloop van tijd te groot worden je hebt geen mogelijkheid meer op dit te corrigeren.

 

Donegal

Donegal tweed is een handgeweven tweed gemaakt in de County Donegal in Ierland. Karakteristiek zijn de kleine stippen in verschillende opvallende kleuren die de stof zo herkenbaar, vrolijk en leuk maken. Vroeger werden de draden gekleurd met lokale verfstoffen afkomstig van bosbessen, mos en bijvoorbeeld de fuchsiaplant. De stippen in de stof die ook vrij grof geweven is, springen er dus uit. We zagen ze enkele jaren al in bruin, grijs en ook in het zeeblauw. Deze hardblauwe springt er echt uit. Gemaakt door W. Bill en uitgevoerd met een jachtplooi, opgezette zakken en een band in de rug. Zo is dit jasje (hier gedragen door James) heel vaak draagbaar. Vul de vuurkorf maar.

Tweed

Tweed, de stof, is vernoemd naar de rivier ‘de tweed’ waar de wol en het geweven doek in gewassen wordt. Toevallig zijn de stoffen ook nog eens getwijnd en dus getwilled en dat is een extra verwijzing naar de naam Tweed. Harris Tweed kennen we bijna allemaal en is beschermd volgens de Tweed Act. Deze wordt geweven op een weefgetouw van slechts 75 cm terwijl het meerendeel van de stoffen tegenwoordig op 150 cm breed wordt geweven. Harris Tweed wordt nauwelijks gefinisht waardoor de stof ruw blijft. Op de foto is het rechter jasje een typische Harris tweed. De linker is een gun club check.

Buttons

We hebben mooie nieuwe knopen voor de maathemden. Naast grijs en wit parelmoer in een platte en hoge variant hebben we nu nog meer vormen en fraaie donkerblauw en antraciet. Daarnaast een hoorde knoop die uw casual hemden nog fraaier maken.

En als dat nog niet genoeg is ook gekleurde knopen. U moet dan echter voor lief nemen dat ze van plastic zijn.

 

Antoine

We hebben weer volop voorraad van de grote flessen van Antoine. Sinds drie jaar geven we monstertjes mee bij onze hemden omdat we graag goed voor onze spullen zorgen. De geur van ceder is zo verslavend voor sommigen dat we inmiddels 10 liter (goed voor het wassen van 300 hemden) per week verkopen. Wil je ook (bij)bestellen? Klik dan hier.

De masculiene geur van Antoine is opgebouwd uit sandelhout, ceder, muskus en amber. Antoine bevat geen allergenen. Antoine is een volledig (Zuid-)Europees product. De glazen fles komt uit Spanje, de dop uit Italië en het wasmiddel, de parfum, het etiket en de doseercup uit Frankrijk.

Anniversary New Tailor

Anniversary dinner

9 november hebben we met 35 man ons lustrum gevierd bij restaurant Simple. Een mooie club mannen bij elkaar die al jaren klant, vriend en fan van New Tailor zijn. De gesprekken gingen dan ook eenvoudig. En niet alleen over het eten, auto’s en kleding maar vooral over aandacht.

Wilde Gamba Kataifi met kervelwortel,  tomaat en wasabi
Schartong met knolselderij, mandarijn en Baeri kaviaar by Akaf
“Simple. Hazenpeper” met geitenkaas, redlove appel – prei
Roodpoot Patrijs met maïs, casia, lavas en pastinaak
Groene Curry met ahorn,hazelnoot en kaffir lime

 

Wat een mooie warme avond met heerlijke gerechten. We vroegen een aantal van de aanwezigen hoe ze ons beschrijven. En dat willen u niet onthouden. Dank!

 

Fred: ‘New Tailor is voor mij een plek die creativiteit stimuleert. Je kunt er heen gaan om een mooie stof uit te zoeken en vertrekken met een nieuwe idee voor een onderneming. De persoonlijke aanpak van jou en je collega’s zijn doorslaggevend voor mij om met liefde klant te blijven en ambassadeur richting anderen!’

 

Bart: ‘New Tailor levert al 20 jaar fantastische pakken, hemden, dassen en andere kleding. Modern, op maat en naar wens gemaakt in een perfecte persoonlijke sfeer. Ik ben al bijna 20 jaar klant, word iedere keer als een vriend ontvangen en loop trots als een pauw in New Tailor pakken rond. Een kleermaker voor het leven.’

 

Cees: ‘Naast een hoog kwaliteitsniveau is New Tailor voor mij al 18 jaar oprechte interesse in de mens waardoor bijna een familiegevoel ontstaat.’

 

Peter: ‘New Tailor is voor mij geen zaak waar ik naartoe ga om een pak te kopen maar een gelegenheid om gelijkgestemde mensen tegen te komen in een goede sfeer waarbij je op een natuurlijke manier de perfecte kleding aanschaft.’

Het bleef nog lang onrustig. Dank aan allen. Tot het volgende lustrumdiner (of eerder bij het smokingdiner, rally, snijtafelsessie of ‘gewoon’ in de winkel voor een espresso of glas wijn) of eerder voor een mooi en fijn pak, jasje, hemd, pyjama, overjas, jachtpak of broek.

 

 

 

Sollictatiekleding

Hoe laat je de juiste indruk achter in je zoektocht naar een nieuwe uitdaging? Een professionele en verzorgde uitstraling is erg belangrijk. Duh. Heb je je sociale media tijdlijn een beetje schoon? Wat heb je daar aan? Iedereen denkt bij een sollicitatiegesprek (wel) na over wat aan te trekken.

Zou je vaker moeten doen. Jouw verpakking verraadt al veel over je. In ieder geval, zo wordt het geïnterpreteerd. Jouw kleding en lichaamstaal bepalen grotendeels de eerste indruk. En natuurlijk of je woorden sympathiek uit je mond rollen.

En kleding, zelfvertrouwen (in dit geval door je lichaamstaal) en bovenal je kleding kun je zelf beïnvloeden. Lees meer op de blog van Financieel Management.

It is all in the details

We houden wel van trekkers op de band (of beter gezegd net eronder) om de broekband gedurende de dag te stellen. Riemlussen vragen altijd om een riem en die leidt toch af van een mooie stof en combinatie. Ook vinden we het mooi als de sluitknoop niet zichtbaar is als u uw jasje draagt en dus maken we de broekband vaak wat langer. En wat dacht u van een extra zakje in de schuine steekzak op de broek. Deze combinatie wordt extra fraai door een casual maar gekleed vestje onder het ruitjasje. We zijn benieuwd welke schoenen u hieronder verwacht.

23/11 Snijtafelsessie country wear

Donderdag 23 november is er op de Spiegelgracht weer een snijtafelsessie. Raoul Mulder en Floris Boesveldt praten u bij over country wear die tegenwoordig ook op straat gedragen wordt. Waar komt de jachtkleding vandaan, wat is tweed, hoe wordt een plus fours gedragen, wat is een jachtvest, welke ruit moet je kennen, enzovoort.

 

Uiteraard zorgen we weer voor een drankje en hapje. Ontvangst vanaf 19.oo uur. Eind rond 21.00 uur. Naborrelen kan natuurlijk altijd nog….. Laat even weten of je komt via een mail of op Facebook.

Waistcoat

Wat is het vest toch een fijn kledingstuk. Niet zo formeel als een jasje en goed te combineren met een jeans, bijpassende broek of bijvoorbeeld op een flannel broek. Netjes als het moet. Altijd gekleed. En toch nonchalant. Een game-changer. Zeker voor een dag op kantoor of als je bijvoorbeeld een workshop mag leiden zoals James hier doet.

Combineren

Combineren van kledingstukken moet je wellicht leren. Als u de basis voor elkaar hebt is het echter vrij eenvoudig. Kies voor jeans als de omgeving echt casual is, katoen of molskin als het iets netter mag en flannel als het netjes moet. Een pakbroek vraagt daadwerkelijk om een bijpassend jasje en is beter niet te combineren met iets anders.

Als de kleur van de broek grijs, blauw, beige of wit is kan daar bijna altijd elk jasje op gedragen worden. Hoe dichter de twee kleuren van jasje en broek bij elkaar liggen hoe formeler het oogt. Kies altijd materialen die bij elkaar passen. Dus niet iets heel glads of duns onder een winterse stof. Een jasje met op- gezette zakken past erg goed bij een combinatie. Als je voor een combinatie kiest, laat dan het witte hemd (in de winter) in de kast en kies voor (licht)blauw al dan niet met een streep of bijvoorbeeld een pied de poule (ruit). Maak uw verschijning af met een niet effen das en een pochet. Kies voor bruine schoenen met evenveel structuur in het leer als in uw jasjes. En durf er eens een dunne merino trui, vest of zelfs coltrui onder te dragen.

Formeel met een wit hemd (en das) en meer casual met donkerblauw of jeanshemd

Gaaf op een Moleskin broek met los wollen vestje en Drakes Shawl

En fijn voor in het weekend met een streep hemd en op een jeans

Pitti Florence

Vorige week waren we op de Pitti voor de inkoop van accessoires en bij te praten met vakgenoten en vakidioten. Het blijft een happening daar midden in die fraaie stad met ongeveer 10000 mannen die bijna doen alsof het carnaval is. Toch zijn er volop trends te ontdekken tussen de ‘kostuums’ en ‘uniformen’ en is het voor ons de inspiratiebron voor de komende seizoenen. Kostuums bestaan al snel uit een hoed, een opvallend vest, pochet, das, horlogeketting, een wandelstok en uiteraard een uitgesproken jasje. De uniformen voor de mannen bestaat steevast uit een lichtgrijze of witte broek met een blauw jasje. De modetrends die wij ontleedden zijn de terugkeer van de streep zowel in de brede krijtstreep als de boating stripes. De uitgesproken ruiten en de opengewerkte stoffen zijn verder niet weg te slaan uit het aanbod van de Japanse, Engelse en Italiaanse aanbieders die etaleerden op deze beurs. De kleur voor volgende zomer zijn (uiteraard) blauw en allerlei zandtinten. Ook groen blijft nog even. Jasjes krijgen weer grotere kleppen, brede revers en langzamerhand weer wat lengte. Broeken blijven kort, al dan niet met een omslag en bandplooien en en langzaam weer iets ruimer. Uiteraard heeft een gentleman enkele pakken in zijn garderobe maar bovenal de combinaties van een jas, een vest en een broek zullen ook in 2018 het straatbeeld verfraaien.

Frederick Scholte

De Nederlander Frederick Scholte was tussen 1919 en 1959 de kleermaker van onder andere de Duke of Winsor, Edward VIII. Ook leidde hij jarenlang het atelier van Anderson & Sheppard waar hij soft tailoring uit vond nog voordat de Italianen dat toepasten. Het losse binnenwerk en het weglaten van diverse lagen maakte de jasjes van Frederick een waar begrip die overal navolging kreeg. Hij was bovenal befaamd om zijn verhouding van de schouder en een scherpe taille waardoor de jasjes van Frederick de fraaie lijn kregen die we nu nog steeds gebruiken. Ook ons 16, 32 en 48 suit zijn er op gebaseerd. Noblesse Oblige

Favoriete das

In de webshop is de donkerblauwe ongevoerde das onze favoriet. Heerlijk tijdloos en heel stijlvol. Bovendien is het te combineren met een blauw, grijs pak maar ook bijna met elk andere kleur en dessin. De luchtigheid van de structuur en het ontbreken van de binnenvoering maakt hem zomers. Een must have in elke Gentleman’s garderobe.

Sprekerspak

Morgen begint TNW waar Boris en Patrick weer in onze pakken op het podium om de topsprekers uit de tech te introduceren en ze af en toe ook het vuur aan de schenen zullen leggen. Een sprekerspak is het ultieme pak dat het goed dot op het podium en daarmee enerzijds niet afleidt en anderzijds alle bewegingsvrijheid geeft om een pointer te gebruiken en te spreken met je lichaamstaal om de boodschap helemaal over te laten komen.

  • Weinig tot geen zakken aan binnenzijde en in broekzak                                                                     (om niet in de verleiding te komen er iets in te doen)
  • Zakken aan de buitenkant zijn dicht gestikt.
  • Jasje reikt tot over de bil
  • Weinig schoudervulling omdat hierdoor jasje makkelijker opkruipt
  • Hoge mouwinzet voor maximale bewegingsvrijheid
  • Relatief ruime mouw
  • Net iets kortere broek waardoor broek niet als een harmonica afleidt                                      (hebben we geleerd van bovenstaande foto)
  • Net iets meer taille waardoor jasje niet trekt
  • Das raakt tot op de broeksband en sluit aan bij hals
  • Manchetten hemd naar beneden trekken zodat deze uit de mouwen steken

 

Pakken en karakters

We maken diverse pakken voor diverse gelegenheden. We adviseren graag vanuit het adagium Eerst de man dan het pak. Als we elkaar een beetje kennen, maken we echt persoonlijke en passende pakken. Uw kleding ‘moet’ uw karakter weerspiegelen. Zo komen identiteit en imago dichter bij elkaar en wordt uw (persoonlijk) merk sterker en wordt u dus eerder gekozen.

Anders gezegd een sterk merk is authentiek is en trouw aan zichzelf. Niks persoonlijker dan een karakter. Om een succesvol en sterk persoonlijk merk te bouwen, moet een ieder dus op zoek naar zijn identiteit. Dat klinkt enigszins spiritueel of misschien zelfs pretentieus. Toch is het leuk om er af en toe bij stil te staan en dit bijvoorbeeld middels een eenvoudige test in kaart te brengen. Dus zeker niet als absolute waarheid, maar als richtingaanwijzer. De test bestaat uit slechts 30 keuzes, dus is zo gemaakt en geeft dan een indicatie van de merkidentiteit. Het model dat we gebruiken in 101%IK, jouw merk in acht stappen is een een vereenvoudigd model van de archetypen van Jung. We komen tot zes karakters verdeeld over de assen Introvert vs Exravert en Samen vs Zelf. Waar pas jij in het model? En als je je karakter in kaart hebt kun je daar ook de juiste kleding voor maken. En dat doen we graag. Laten we de discussie maar eens hebben vanuit dit model. Wellicht dat daar spannender pakken/combinaties uit voort komen.

Strijk battle

Op vrijdag 2 en zaterdag 3 juni houden we een strijk battle. De vrijdagmiddag rond de lunch op het Gustav Mahlerplein en de zaterdagochtend op de spiegelgracht. Meld je hier aan. Daag je vriendin uit en laat zien wie er het beste kan strijken. Voorkomt veel discussie later. Diegene die het snelste en beste strijken winnen mooie prijzen. Dit event wordt mede georganiseerd door Phillips en Distinctly Different.

Masterclass 101%IK: 27/6

Als je gekozen wilt worden, beloven wij dat wij je daarbij gaan helpen met een bewezen methodiek: 101%IK. Met behulp van diverse businessmodellen en praktijkcases leren we jou om als merk te denken en gekozen te worden.

Leer je persoonlijke merkkracht kennen.

Schrijf je in voor onze masterclass ‘Bouw je 101% persoonlijke merk in 1 dag’ leer je jouw eigen merkkracht beter kennen en gebruiken in je profilering. Leo, Goos, Roel en Judith, vier ervaren merkadviseurs*, nemen je tijdens deze masterclass mee door de stappen die nodig zijn voor jouw persoonlijke merk. Ze laten je op een inspirerende wijze keuzes maken die bijdragen aan jouw merkbeeld: je kan er na 1 dag zelf verder mee aan de slag. Je kent jezelf beter, kan je krachten en talenten benoemen en jezelf daardoor overtuigend en uitnodigend ‘in de markt zetten’. Schrijf je nu in