Waistcoat

Wat is het vest toch een fijn kledingstuk. Niet zo formeel als een jasje en goed te combineren met een jeans, bijpassende broek of bijvoorbeeld op een flannel broek. Netjes als het moet. Altijd gekleed. En toch nonchalant. Een game-changer. Zeker voor een dag op kantoor of als je bijvoorbeeld een workshop mag leiden zoals James hier doet.

Combineren

Combineren van kledingstukken moet je wellicht leren. Als u de basis voor elkaar hebt is het echter vrij eenvoudig. Kies voor jeans als de omgeving echt casual is, katoen of molskin als het iets netter mag en flannel als het netjes moet. Een pakbroek vraagt daadwerkelijk om een bijpassend jasje en is beter niet te combineren met iets anders.

Als de kleur van de broek grijs, blauw, beige of wit is kan daar bijna altijd elk jasje op gedragen worden. Hoe dichter de twee kleuren van jasje en broek bij elkaar liggen hoe formeler het oogt. Kies altijd materialen die bij elkaar passen. Dus niet iets heel glads of duns onder een winterse stof. Een jasje met op- gezette zakken past erg goed bij een combinatie. Als je voor een combinatie kiest, laat dan het witte hemd (in de winter) in de kast en kies voor (licht)blauw al dan niet met een streep of bijvoorbeeld een pied de poule (ruit). Maak uw verschijning af met een niet effen das en een pochet. Kies voor bruine schoenen met evenveel structuur in het leer als in uw jasjes. En durf er eens een dunne merino trui, vest of zelfs coltrui onder te dragen.

Formeel met een wit hemd (en das) en meer casual met donkerblauw of jeanshemd

Gaaf op een Moleskin broek met los wollen vestje en Drakes Shawl

En fijn voor in het weekend met een streep hemd en op een jeans

Zomervakantie

Ook wij gaan dit jaar op vakantie. Van 1 t/m 14 augustus zijn wij te vinden op het strand in onze (maat)zwembroeken met een Gin & Tonic in de hand. Een afspraak maken voor na de vakantie kan natuurlijk al wel, eenvoudig en snel via: www.newtailor.nl/afspraak-maken.

Toch vragen tijdens onze vakantie? Stuur ons eens een Facebook chat bericht en we zullen proberen zo snel mogelijk te antwoorden. Tot snel!

Pitti Florence

Vorige week waren we op de Pitti voor de inkoop van accessoires en bij te praten met vakgenoten en vakidioten. Het blijft een happening daar midden in die fraaie stad met ongeveer 10000 mannen die bijna doen alsof het carnaval is. Toch zijn er volop trends te ontdekken tussen de ‘kostuums’ en ‘uniformen’ en is het voor ons de inspiratiebron voor de komende seizoenen. Kostuums bestaan al snel uit een hoed, een opvallend vest, pochet, das, horlogeketting, een wandelstok en uiteraard een uitgesproken jasje. De uniformen voor de mannen bestaat steevast uit een lichtgrijze of witte broek met een blauw jasje. De modetrends die wij ontleedden zijn de terugkeer van de streep zowel in de brede krijtstreep als de boating stripes. De uitgesproken ruiten en de opengewerkte stoffen zijn verder niet weg te slaan uit het aanbod van de Japanse, Engelse en Italiaanse aanbieders die etaleerden op deze beurs. De kleur voor volgende zomer zijn (uiteraard) blauw en allerlei zandtinten. Ook groen blijft nog even. Jasjes krijgen weer grotere kleppen, brede revers en langzamerhand weer wat lengte. Broeken blijven kort, al dan niet met een omslag en bandplooien en en langzaam weer iets ruimer. Uiteraard heeft een gentleman enkele pakken in zijn garderobe maar bovenal de combinaties van een jas, een vest en een broek zullen ook in 2018 het straatbeeld verfraaien.

Frederick Scholte

De Nederlander Frederick Scholte was tussen 1919 en 1959 de kleermaker van onder andere de Duke of Winsor, Edward VIII. Ook leidde hij jarenlang het atelier van Anderson & Sheppard waar hij soft tailoring uit vond nog voordat de Italianen dat toepasten. Het losse binnenwerk en het weglaten van diverse lagen maakte de jasjes van Frederick een waar begrip die overal navolging kreeg. Hij was bovenal befaamd om zijn verhouding van de schouder en een scherpe taille waardoor de jasjes van Frederick de fraaie lijn kregen die we nu nog steeds gebruiken. Ook ons 16, 32 en 48 suit zijn er op gebaseerd. Noblesse Oblige

Favoriete das

In de webshop is de donkerblauwe ongevoerde das onze favoriet. Heerlijk tijdloos en heel stijlvol. Bovendien is het te combineren met een blauw, grijs pak maar ook bijna met elk andere kleur en dessin. De luchtigheid van de structuur en het ontbreken van de binnenvoering maakt hem zomers. Een must have in elke Gentleman’s garderobe.

Sprekerspak

Morgen begint TNW waar Boris en Patrick weer in onze pakken op het podium om de topsprekers uit de tech te introduceren en ze af en toe ook het vuur aan de schenen zullen leggen. Een sprekerspak is het ultieme pak dat het goed dot op het podium en daarmee enerzijds niet afleidt en anderzijds alle bewegingsvrijheid geeft om een pointer te gebruiken en te spreken met je lichaamstaal om de boodschap helemaal over te laten komen.

  • Weinig tot geen zakken aan binnenzijde en in broekzak                                                                     (om niet in de verleiding te komen er iets in te doen)
  • Zakken aan de buitenkant zijn dicht gestikt.
  • Jasje reikt tot over de bil
  • Weinig schoudervulling omdat hierdoor jasje makkelijker opkruipt
  • Hoge mouwinzet voor maximale bewegingsvrijheid
  • Relatief ruime mouw
  • Net iets kortere broek waardoor broek niet als een harmonica afleidt                                      (hebben we geleerd van bovenstaande foto)
  • Net iets meer taille waardoor jasje niet trekt
  • Das raakt tot op de broeksband en sluit aan bij hals
  • Manchetten hemd naar beneden trekken zodat deze uit de mouwen steken

 

Pakken en karakters

We maken diverse pakken voor diverse gelegenheden. We adviseren graag vanuit het adagium Eerst de man dan het pak. Als we elkaar een beetje kennen, maken we echt persoonlijke en passende pakken. Uw kleding ‘moet’ uw karakter weerspiegelen. Zo komen identiteit en imago dichter bij elkaar en wordt uw (persoonlijk) merk sterker en wordt u dus eerder gekozen.

Anders gezegd een sterk merk is authentiek is en trouw aan zichzelf. Niks persoonlijker dan een karakter. Om een succesvol en sterk persoonlijk merk te bouwen, moet een ieder dus op zoek naar zijn identiteit. Dat klinkt enigszins spiritueel of misschien zelfs pretentieus. Toch is het leuk om er af en toe bij stil te staan en dit bijvoorbeeld middels een eenvoudige test in kaart te brengen. Dus zeker niet als absolute waarheid, maar als richtingaanwijzer. De test bestaat uit slechts 30 keuzes, dus is zo gemaakt en geeft dan een indicatie van de merkidentiteit. Het model dat we gebruiken in 101%IK, jouw merk in acht stappen is een een vereenvoudigd model van de archetypen van Jung. We komen tot zes karakters verdeeld over de assen Introvert vs Exravert en Samen vs Zelf. Waar pas jij in het model? En als je je karakter in kaart hebt kun je daar ook de juiste kleding voor maken. En dat doen we graag. Laten we de discussie maar eens hebben vanuit dit model. Wellicht dat daar spannender pakken/combinaties uit voort komen.

Strijk battle

Op vrijdag 2 en zaterdag 3 juni houden we een strijk battle. De vrijdagmiddag rond de lunch op het Gustav Mahlerplein en de zaterdagochtend op de spiegelgracht. Meld je hier aan. Daag je vriendin uit en laat zien wie er het beste kan strijken. Voorkomt veel discussie later. Diegene die het snelste en beste strijken winnen mooie prijzen. Dit event wordt mede georganiseerd door Phillips en Distinctly Different.

Masterclass 101%IK: 27/6

Als je gekozen wilt worden, beloven wij dat wij je daarbij gaan helpen met een bewezen methodiek: 101%IK. Met behulp van diverse businessmodellen en praktijkcases leren we jou om als merk te denken en gekozen te worden.

Leer je persoonlijke merkkracht kennen.

Schrijf je in voor onze masterclass ‘Bouw je 101% persoonlijke merk in 1 dag’ leer je jouw eigen merkkracht beter kennen en gebruiken in je profilering. Leo, Goos, Roel en Judith, vier ervaren merkadviseurs*, nemen je tijdens deze masterclass mee door de stappen die nodig zijn voor jouw persoonlijke merk. Ze laten je op een inspirerende wijze keuzes maken die bijdragen aan jouw merkbeeld: je kan er na 1 dag zelf verder mee aan de slag. Je kent jezelf beter, kan je krachten en talenten benoemen en jezelf daardoor overtuigend en uitnodigend ‘in de markt zetten’. Schrijf je nu in

DE AVOND VAN HET AMBACHT: 10 mei

Schoenen en stijlvolle kleding gaan hand in hand. Met een schoen kun je een pak maken en breken en andersom. De twee specialisten van Utrecht Hermans Schoenen en New tailor nodigen je uit voor een avond over het kleermakersvak en de maakwijze van schoenen.

Je zult ontdekken hoeveel overeenkomsten er zijn tussen kwaliteitsproducten. Uiteraard maken we het interactief en gaan we op zoek naar de ultieme type stof voor jou aan de hand van je karakter en wat je wilt uitstralen. Neem ook je schoenen mee die een poetsbeurt kunnen gebruiken zodat we die samen met jou weer tip top maken. Uiteraard zorgen Hermans en New Tailor voor een drankje en hapje. We beginnen om 19 uur bij New Tailor en lopen rond 1945 uur naar Hermans voor het gedeelte over de schoenen! Meld je svp even aan.

Een hemd kopen

Een shirt kopen is niet zomaar een bezigheid. Om het echt goed te doen, moet je wat voorinformatie hebben. Een goede stof, het juiste model, pasvorm en details. ‘Handgemaakte hemden en knoopsgaten zijn voor de ware liefhebber het ultieme. Rondom de mouwinzet scheelt het vaak een laag stof waardoor het hemd voor nog meer comfort zorgt. Ook kunnen dan de mouwen, manchetten, kraag en schouderstuk aangeplooid worden, wat ook wel de Napolitaanse verwerking wordt genoemd.’ ‘Naast kleur en dessin is de stofsoort van groot belang voor het draagcomfort en de uitstraling van het hemd. Een two-ply blijft langer mooi en heeft een mooiere glans dan single-ply hemden, omdat er twee draden in elkaar gedraaid worden en de zijharen zo uit het zicht worden gehaald.

Lees hier het hele artikel op Esquire.nl

Curated: Soverin

‘Soverin is voor email, wat Durex is voor sex. Lekker veilig!’ aldus Nalden, oprichter van ondermeer Wetransfer.com. Een eigen mailbox die niet wordt gescand, verkocht kan worden aan derden voor de informatie die in uw mails staat en als je wil een gratis eigen homepagina en opslag voor al je bijlagen. En daar zijn we wel voorstander van. Als je bezig bent met je eigen presentatie en zelfs je merk dan is een eigen domein een zeer goede optie. En dat is wat ze beloven en leveren bij Soverin. Opgericht door onder andere Arnoud Haverlag.

Dutch Summer

Ons magazine is uit. Vol inspiratie voor de Dutch summer. We zien de trend van minder zakelijke kleding doorzetten en voelen ons daar goed bij. U wilt echter wel gekleed zijn en mooi gemaakte spullen. Bij voorkeur helemaal met de hand zoals de pakken die we in Italie en in huis maken. We maken steeds meer mooie jasjes, andere hemden dan effen wit en lichtblauw en losse broeken. Ook de trend van de aparte vestjes met veelal een ruitpatroon en revers zet door. Natuurlijk in ons beeld en aanbod voor de zomer veel Engels georiënteerde kledingstukken zoals de zomerse variant van de Norfolk en Peacoat; als buitenjasje en voor de zomerborrel. De stoffen hebben minder glans en hebben veelal een structuur zoals de panama weving van Drapers en ook JJ Minis. Voor de wel zakelijke pakken de van oorsprong Engelse Birdseye in een grijsblauwe tint en de Houndtooth van Dormeuil met een geplooide mouwaanzet. Deze ruit en andere kleine ruitjes en ook de overruit zullen het straatbeeld gaan sieren. Naast blauw blijft groen de kleur voor vele trouwpakken die we maken. En net als voor veel dames geldt wordt kleding makkelijker en vaker gecombineerd met kledingstukken uit de garderobekast. Het jasje van het pak van een open geweven stof wordt op vrijdag gecombineerd met een linnen witte broek of door sommigen met een spijkerbroek. Combineren moeten sommige heren nog leren en daar helpen we graag bij. Bekijk de hele collectie hier.

Linnen

Linnen wordt als stof al gebruikt sinds 8000 years BC. De vlasplant die we nu gebruiken komt uit het oude Egypt. De Romeinen gebruikten linen als eerste deze grondstof als basis voor hun kleding en bijvoorbeeld tafelkleden. Linnen wordt tegenwoordig slechts 1% van de totale textielproductie gebruikt; het meerendeel is katoen.

Elke kleine blauwe bloem bloeit selchts een dag en wordt daarna weer groen. Na slechts twee weken worden de vezels in de stengels. Elke plant kan wel zeven keer omgevouwen worden zonder te breken en groeien heel goed in Normandie, Belgie en zelfs in ons eigen land door het klimaat en de grond.

Het vlas wordt eind maart geplant. Niet de dicht op elkaar want de afstand bepaalt hoe lang en stevig de stengels kunnen worden. Linnen (of vlas) groeit snel. Na slechts 2100 dagen kunnen de planten geoogst worden.Dit moet gedaan worden op een droge dag om de maximale lengte van de vezels te granderen.

Terre de Lin is de grootste Europese cooperatie met 600 aangesloten boeren. Na het oogsten zijn er vijf stadia om de vezels te onttrekken. De cooperatie ontwikkelt elk jaar weer de zaden en de juiste combinatie om de ideale vezels te verkrijgen..

Als de vlas is geoogst blijft het op het veld liggen om de maceratie op gang te brengen zodat de pectine om de vezels heen aft e breken.Dit kan wel drie maanden duren. Het juiste moment om de de vlas van het veld te halen is het grote gehiem van de boeren.

De linnen vezels zitten aan de binnenzijde van de stengels die daarom worden gewalst. De langste vezels worden vervolgens met de hand geselcteerd op hun kleur en lengte.

Van de linnen vezels worden de verfijnste stoffen gemaakt door het eerst te kammen, persen, bleken en dan pas te spinnen. De olie en zelfs stof die hierbij vrij komt kan worden hergebruikt voor bijvoorbeeld shampoo en biologische verf. En zelfs na het spinnen de linnen draden nog eens schoon gemaakt.  Linnen draden zijn zeer duurzaam maar ook onregelmatig qua dikte en oogt daarddor in een stof bijna rustiek en groffer. Ideaal voor zomer shirt omdat het transparatie goed absorbeert, het zeer natuurlijk en elegant oogt. En mits goed verwerkt zelfs zeer zacht en goe tegen kreuk kan.

Dit is een hoofdstuk uit ons boek From cotton to shirt.

Terschelling

Er wordt hard gewerkt aan ons nieuwe magazine. Afgelopen vrijdag waren we op onze favoriete eiland Terschelling. We bezochten Flan, Het drenkelingenhuisje, De Wulk, het mooiste strand van Nederland en we aten bitterballen en dronken een bier en een bitter bij De Walvis. We maakten ondanks het voorjaarsweer prachtige zomerfoto’s.READ MORE

Noshirt

Als puristen praten we in het Blauwe Boekje over hemden en niet over overhemden. Hemden van linnen of katoen werden vroeger als onderkleding gedragen. Tegenwoordig is het shirt vaak al de bovenkleding en is een extra ondershirt wel wenselijk.

READ MORE

Trouw trends

Nu ook bij ons het trouwseizoen weer volop is begonnen de zaterdagen zeker uitpuilen met bruidegommen en hun best men heeft ook onze etalage een trouwjurk in de etalage naast het jacquet. De jurk is van Nienke en Bijtje, vakidioten op de lichte gaard in Utrecht.READ MORE

Tips voor onderhoud van uw maatpak

  • Laat het pak na een dag dragen, zeker één dag, rusten.
  • Door het pak regelmatig af te borstelen voorkomt u dat het op liggende vuil in de stof trekt. Het pak hoeft dan minder vaak naar de stomerij.
  • Op een vochtige plaats (badkamer) trekken de kreukels uit de stof
  • Hang het pak weg op een passende hanger, zo blijft het beter in vorm.
  • Als u een pak voor een langere tijd weghangt is het verstandig er een katoenen hoes overheen te hangen. Deze vangt het stof op en motten houden niet van katoen.
  • FABRIC FRESH van de Laundress houdt het pak lekker fris omdat het anti-bacteriele bestanddelen bevat en het heeft de prettige geur van ceder.
  • Hang de pakken niet te dicht op elkaar, een pak heeft lucht nodig.

101%IK

Hoe krijg je het voor elkaar dat je potentiële klant keer op keer voor jou kiest? Dat lukt door je persoonlijke merk te ontwikkelen. Judith Tielen en Roel Wolbrink, auteurs van 101% IK™, gaven de genodigden op 10 februari bij de presentatie van hun boek in het Utrechtse Bar Beton Rijnsweerd een korte training in het ontwikkelen van hun persoonlijke merk.READ MORE