Trouw trends

Nu ook bij ons het trouwseizoen weer volop is begonnen de zaterdagen zeker uitpuilen met bruidegommen en hun best men heeft ook onze etalage een trouwjurk in de etalage naast het jacquet. De jurk is van Nienke en Bijtje, vakidioten op de lichte gaard in Utrecht. We hebben Nienke | Bijtje gevraagd de trouwjurk trends met ons te delen:

  • Een jurk uit twee delen. Rok en topje niet uit een stuk. Eventueel met een klein stukje bloot middenrif  voor de ware hipsterbruid.
  • Korte trouwjurk. Beetje jaren vijftig vorm, mooie stoffen, wel vaak een lichte kleur zoals ivoor  voor leuke praktische vrouwen die de bruid willen zijn zonder prinses te zijn.
  • The naked dress…… tsja, deze bruid komt niet vaak bij ons maar in bruidsconfectieland is dit erg populair. De jurk bestaat dan hoofdzakelijk uit thule met kant op strategisch geplaatste plekken….
  • De lage rug, is al een tijd populair en blijft dat. 
  • Sluik vallende lange jurk in delicate stoffen, denk aan kant, thule, chiffon, crepe satin. Vaak met een mouwtje of speciale rug; beetje bohemian.

Karen Mills

Kimon & Simon by nienke | bijtje

Naked Dress

Sofiajurk kort nienke |bijtje


Jurk Anouk by Nienke | Bijtje

Francine by nienke | bijtje

Tips voor onderhoud van uw maatpak

  • Laat het pak na een dag dragen, zeker één dag, rusten.
  • Door het pak regelmatig af te borstelen voorkomt u dat het op liggende vuil in de stof trekt. Het pak hoeft dan minder vaak naar de stomerij.
  • Op een vochtige plaats (badkamer) trekken de kreukels uit de stof
  • Hang het pak weg op een passende hanger, zo blijft het beter in vorm.
  • Als u een pak voor een langere tijd weghangt is het verstandig er een katoenen hoes overheen te hangen. Deze vangt het stof op en motten houden niet van katoen.
  • FABRIC FRESH van de Laundress houdt het pak lekker fris omdat het anti-bacteriele bestanddelen bevat en het heeft de prettige geur van ceder.
  • Hang de pakken niet te dicht op elkaar, een pak heeft lucht nodig.

101%IK

Hoe krijg je het voor elkaar dat je potentiële klant keer op keer voor jou kiest? Dat lukt door je persoonlijke merk te ontwikkelen. Judith Tielen en Roel Wolbrink, auteurs van 101% IK™, gaven de genodigden op 10 februari bij de presentatie van hun boek in het Utrechtse Bar Beton Rijnsweerd een korte training in het ontwikkelen van hun persoonlijke merk.

De rode draad in 101% IK is dat je als ondernemer het meest geloofwaardig bent als je vanuit je authentieke invulling geeft aan jouw persoonlijke merk. Wolbrink: “Dit boek gaat over het doorgronden van je eigen merk in acht concrete stappen. Sterke merken kennen zichzelf (en de klant) en beginnen dus bij het eigen karakter en sterke punten. Het merkidentiteitsmodel helpt de lezer om zijn eigen karakter  – en dus dat van zijn merk –  te benoemen. Dit model benoemt zes typische merkkarakters: genieter; vriend; verzorger; expert; leider en rebel.”

Rode vakken
In de presentatieruimte van Bar Beton Rijnsweerd staan de zes merkkarakters afgebeeld in rode vakken op de vloer. Wolbrink vraagt de circa veertig gasten om hun karaktereigenschappen te benoemen. Lachend voldoen ze aan zijn verzoek. Na enkele minuten wil Wolbrink van één de genodigden weten wat hem typeert. “Ik vind het prettig om leiding te geven, te adviseren en te coachen en behoor tot het karaktertype ‘leider’.  Wolbrink:“ De identiteit is de kern van zijn 101% IK™-model en de basis voor alle volgende stappen. Hij moet nu gaan bepalen wat hij het allerleukste vindt om te doen, waarin hij de allerbeste is en waar hij het meest mee verdient. Waarom hij dingen wil doen en welke behoefte hij wil vervullen, wat de belofte is en  welk bewijs hij daarvoor heeft. Op basis van de gemaakte keuzes gaat hij plannen en de interactie aan herijken en zo de kracht van zijn merk vergroten. Het boek helpt daar bij met leuke voorbeelden van echte mensen”. Het boek is hier te bestellen.

Tekst door Peter Strijker, Managementboek

Katoen

Er zijn veel soorten katoen met allemaal hun eigen eigenschappen zoals: (stapel)lengtes, hoeveelheid vervuiling, mate van glans en de hoeveelheid zijhaartjes op de vezel. Katoen groeit in gebieden waar het klimaat weliswaar heet, maar niet per se vochtig is. China verbouwt de meeste katoen gevolgd door de Verenigde staten, India en Griekenland. De meeste katoen voor hemden van kwaliteit komt echter uit Egypte, Barbados en uit de VS. Dit land verbouwt onder meer de Pima-katoen. Dit type katoen kan mechanisch worden geplukt en heeft minder vervuiling en levert daardoor een hogere opbrengst per kilo katoen op. De fijnste katoenvezels zijn echter de Sea Islandkatoenvezels uit Barbados en de Giza 45 en 87 uit de Nijldelta, die alleen voor de dunste hemdendoeken worden gebruikt. Door de zee- of deltawinden zijn de vezels zowel schoner als langer dan gemiddeld. De katoenplanten die hier staan moeten echter met de hand geplukt worden en ook precies op het juiste moment. Dat betekent dat deze katoen niet allemaal in één keer geoogst kan worden; al met al een zeer arbeidsintensief proces.

Katoen wordt in Egypte in maart geplant en in augustus veranderen de bloemen langzaam in katoenbollen. In die periode is het klimaat in de delta erg stabiel en groeien de vezels mooi lang. De Giza 45 beslaat slechts 0,4% van de totale productie van katoen in Egypte en is vermaard om zijn zijdezachtheid en lange vezels met nauwelijks zijhaartjes. Hierdoor worden de hemden extra licht en zeer helder van kleur. Als je deze vezels gevoeld hebt, weet je hoe zacht het hemd zal worden en dus ook hoe exclusief deze vezels zijn. Enkel kasjmier en vicuña-wol komen qua gevoel in de buurt. 0,006% van alle katoen mag de naam (West Indisch) Sea Islandkatoen dragen. Deze lage opbrengst maakt het wellicht de meest exclusieve basis voor hemdenstof. Een ultrapure vezel kan wel 52 mm lang worden onder invloed van de zeewind en de optimale klimatologische omstandigheden. Ook deze katoen wordt met de hand geplukt. Deze tekst staat ook in ons boek Cotton to Shirt. Bekijk het hele boek hier.

 

Callebaut Chefs’ jacket

Barry Callebaut, dé cacao importeur van Europa en leverancier van de beste chocolade aan de horeca en levensmiddelenindustrie is steeds op zoek naar unieke samenwerkingen om te laten zien dat vakmanschap, creatie en samenwerking tot erg mooie dingen kan leiden.

In augustus 2016 kwam Bas Smit, marketingmanager van Callebaut, bij New Tailor met de vraag om een uniek koksoutfit te ontwikkelen. Met voorbeelden van bijvoorbeelden van G-star voor Sergio Herman en de traditionele koksbuizen als vertrekpunt. De koksbuizen van tegenwoordig zijn echter te weinig jas en te veel een trui. Te slap. Te weinig uitstraling. Vroeger toen de koksbuizen nog van doordrukknoppen hadden, kregen de koksbuizen meer body en uitstraling. En dat willen we terugbrengen. De nieuwe outfit voor de koks kreeg zijn primeur op de ISM2017 in Keulen.

Bij New Tailor namen daarom het Nerhu jasje als uitgangspunt maar dan wel ongevoerd zodat schoonmaken eenvoudiger wordt. Wel handig met als je wit katoen als stof kiest. De sloof is geïntegreerd in het ontwerp en wordt bevestigd aan de bovenste drie knopen. Martin Diez, chefkok van Callebaut is laaiend: ‘het voelt echt als een geheel, bovendien irriteert er niks en kan ik mij heerlijk vrij bewegen. Een normale sloof hangt bijna altijd irritant in de nek. Ook zonder sloof is het jasje een lust voor het oog en geeft het autoriteit aan de chefs.

Callebaut heeft over de wereld vijf inspiratiecenters waar koks en gebruikers van de beste cacaoboter en chocolade samen met Callebaut werken aan de ontwikkeling van nieuwe producten. De herkomst van de chocolade, de mate van roostering en de hoeveelheid boter versus cacao wordt steeds verder geanalyseerd en verfijnd om tot de beste smaak en verwerking te komen.

Zomerstoffen

Elk seizoen krijgen we van diverse leveranciers nieuwe stoffen. Dormeuil heeft een prachtcollectie met de nieuwe Amadeus 365 range met heel veel ruiten, blauwtinten en voorzichtige strepen. De Philosophy heeft prachtige open geweven stoffen voor zomerse jasjes; een ware aanvulling. Daarnaast een nieuwe range met Super 170 stoffen die zo diep zijn van kleur dat de stoffen zichzelf laten kiezen. De val van de stoffen is ook nog eens fabuleus zodat u zich hier eenvoudig in beweegt. Vraagt welhaast om een volledig handgemaakt pak.

De nieuwe bunches van Holland & Sherry en Scabal zijn voorspelbaar en dus goed. De Rhapsody bunch van Scabal is onze favoriet en dan vooral de zeer open geweven panama weefsel voor het ideale reisjasje. Naast de blauwe en grijze kleuren nu ook enkele grijs- en bruintinten. Van Drapers hebben we prachtige linnen in allerlei kleuren; ideaal en zeer fraai voor een zomerse bruiloft. Bijna alle zomerstoffen zijn nu binnen. Alleen is het nog wachten op de Italianen; het zal eens niet. Deze verwachten we rond 16 februari.

 

Curated: Petit Pelican

Zo’n twee jaar geleden had elke twintiger wel een armbandje die paste bij de outfit. Het bandje van een of ander festival, een permanente van leer of een of ander touwtje met een fraaie gesp. Keuze genoeg uit grof of verfijnd, permanent of gewoon als accessoires. De grote trend om armbandjes te dragen lijkt voorbij nu kinderen niet massaal meer loomen. Petit Pelican maakt mooie bescheiden armbandjes met een zilveren sluiting en Japans zijde. Elk sieraad van Petit Pélican bestaat uit natuurlijke materialen en wordt met de hand gemaakt. Met alle aandacht dat het verdient en het tijdloze eindresultaat altijd in gedachte. We hebben ze bij ons in de winkel en zijn verkrijgbaar (en deels ontworpen) door Peter van Bruggen, de juwelier op de ganzenmarkt in het mooiste en oudste winkeltje van Utrecht.

Do’s & Don’ts Business wear

Business wear is precies wat deze Engelse term inhoudt: zakelijke dracht. Het is dus anders dan de formele kleding uit de vorige hoofdstukken en anders dan smart casual, laat staan casual. In de zakelijke omgeving moet uw werk opvallen en niet zo zeer wat u draagt. Uw collega’s, of uw baas als u zijn functie ambieert, zijn het richtpunt wat te dragen. Als het goed is, past de kleding die u op kantoor aantrekt bij de onderneming of organisatie waarin u werkt en bij de visie en waarden van het bedrijf. Als uithangbord van uw bedrijf kunt u elk moment potentiële klanten tegenkomen. Bovendien werkt u in een team. Zelfs het meest onbenullige voetbalelftal bij de zaterdagamateurs loopt in hetzelfde tenue. In het topvoetbal spreekt de coach zijn miljonairs aan op het correct dragen van het shirtje in de broek en een verzorgd uiterlijk. In en buiten het veld. Lees hier verder

Dormeuil 15.7

De super 150 stoffen van Dormeuil zijn wellicht de ultieme luxe stoffen voor uw business suit die we kunnen maken. Mooier dan Loro Piana, JJ Minis of Holland & Sherry. En dat heeft alles met de drape, kleurintensiteit en finish te maken. De pakken van deze stof zijn heerlijk licht, hebben een mooie glans en zijn ondanks de dunne basisdraad duurzaam. In de bunch van Dormeuil ruim 60 verschillende dessins van tijdloos blauw tot ingeweven motieven.

In suitable sheep kunt u lezen waarom de term Super 150 ondanks dat vele verkopers er prat op gaan. Het gaat om de lengte van de draad, of deze voor het spinnen wordt gekleurd en wat er gebeurt tijdens het weven en wat de hechtheid en compactheid van het doek zijn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de finish.

 

Geschiedenis van het hemd

Vanaf het moment dat de man een lap draagt ter bescherming tegen de zon of koude, dragen we al een voorloper van het hemd: de tuniek. Je kan dus zeggen dat het hemd al ruim 6500 jaar oud is. Het is de oervorm van kleding. In het begin vooral mouwloos en lang zodat hij tussen de benen door geknoopt kon worden en tevens diende als onderbroek. De kraag en manchetten volgden pas later; net zoals het schouderstuk en een losse boxershort. Hoe langer en rijker versierd het hemd, hoe minder het kledingstuk werd geassocieerd met ‘zwoegers’ en hoe stijver en groter de kraag, hoe nobeler de drager lijkt. Denk bijvoorbeeld aan de molensteenkraag uit de gouden eeuw of de gesteven losse boord in de vorm van een grote opstaande kraag en de vadermoordenaar in de twee eeuwen daarna. Pas aan het begin van de twintigste eeuw worden boorden slapper en het hemd makkelijker en zichtbaar gedragen. ‘In je hemd staan’ is een uitdrukking uit die tijd; als ware gentleman doe je dat niet. Het hemd van katoen werd gebruikt om het lichaam te bedekken en vocht te reguleren. Katoen daar bij uitstek geschikt voor. Bovendien is een tussenlaag makkelijker en beter te reinigen dan bovenkleding.

Katoen als materiaal is pas iets van de laatste eeuwen. In de 18e eeuw werd de import van deze ‘wol van bomen’ zelfs zwaar bestraft en waren het de schapenboeren die beschermd werden. Daarvoor werd vooral linnen gebruikt; wat wel in Europa groeit, of wol tegen de kou. Kleurstoffen volgden ook pas later en dus hebben de traditionele hemden een lelieblanke kleur. De eersten die gekleurde hemden gingen dragen waren de arbeiders, maar dan hebben we het al over de jaren twintig van de vorige eeuw. Strepen werden als eerste gedragen door scheidsrechters en bookmakers. In Europa waren het vooral de Engelsen die de mode voor het hemd bepaalden met vele ateliers van faam zoals Turnbull & Asser en Hilditch & Key.

Tegenwoordig komt het katoen uit alle windstreken en is er een ware markt voor de meest verfijnde katoen. Met de verfijning van de doeken wordt ook de productie van hemden verfijnder en juist daar gaat dit boek over. Zie hier ook het hele boek in pdf

Bas

Bas Suurland is ons nieuwe gezicht in Amsterdam. Na Suit Supply en Oger een bewuste stap om nog meer met maatwerk bezig te zijn. Enkele quotes na twee weken meedraaien: ‘de aandacht en tijd die New Tailor neemt voor haar klanten en pakken heb ik nog niet eerder meegemaakt’,  ‘het gaat er bij New Tailor echt veel gemoedelijker aan toe’ en ‘bij New Tailor gaan ze echt uit van de klant en de eigen kracht’. Bas heeft er zin om om New Tailor verder uit te bouwen. En daar gaan we hem aan houden ;-).

Pitti #91

De Pitti van afgelopen dagen was weer een feest met een ware mode show van alle mensen die denken dat ze iets voor (willen) stellen in de mode wereld. Een ware peacock show om zo vaak mogelijk door de internationale bloggers op de foto gezet te worden. Jammer dat het nogal veel regende. Meer foto’s hier. Wij keken vooral rond, praten bij met leveranciers en collega’s en kochten nieuwe dassen, bretels en andere accessoires in.

Op de beurs worden de trends voor de winter 2017/2018 getoond. Honderden merken en designers uit de hele wereld tonen er hun creaties. Het is dé plek voor inspiratie voor ons vak. Vele Engelse , Italiaanse en Japanse merken delen hun visie. De Britse ontwerper Paul Smith was de hoofdgast.

Ons vielen de volgende dingen op:

  • veel grijs, na heel veel jaren blauw
  • ook groen en bruin komen we meer en meer tegen
  • veel gebruik van Engelse stoffen; Fox en W.Bill flannels kwamen we veelvuldig tegen
  • de Prince of Wales ruit in allerlei gedaanten
  • layering
  • veel los geweven/gebreide stoffen voor losse jasjes
  • jasjes worden, gelukkig, langzaam weer iets langer en ruimer
  • double breasted overjassen
  • klassieke prints en wevingen voor dassen
  • accentkleuren, voor accessoires en hemden, warm oranje, paars en bordeaux
  • veel structuur en grovere stoffen
  • weinig pakken / veel combinaties
  • veel double monks, weinig zwarte schoenen
  • En langzaam weer bandplooien

Dit is Sam

Samen met Dormeuil hebben we in Tasmanië een schaap geadopteerd omdat we willen weten wat het voor de schapenboer van belang is om goede wol te krijgen. Hier en via onze facebookpagina daarom regelmatig updates over ons schaap: Sam. Hij wordt gevoed door een van de kinderen van de boer omdat zijn moeder er niet meer is. Daarom weten we precies welk schaap in de kudde Sam is; hij komt letterlijk naar ons toerennen.

Established 1997

We bestaan dit jaar 20 jaar. Op een zolderkamer in Amsterdam begonnen Hans van Goch en Henk Jaap van der Woude New Tailor. De keten omdraaien; klanten centraal stellen en alleen maken wat echt gevraagd en gewenst is. In december 1997 stapt Henk Jaap terug en Roel Wolbrink in. Still going strong. En dat gaan we vieren in 2017. Steeds meer en vaker zullen we delen uit de oude doos. Ook hebben we speciale aanbiedingen in petto met uw en onze favorieten uit 20 jaar geschiedenis en organiseren we diverse events. Noteer vast het smokingdiner in Amsterdam. In november zal ons lustrumdiner plaatsvinden. In de pakken ziet u vanaf heden ons nieuwe label. NEW TAILOR, Est. 1997 Amsterdam.

Best Dressed

Boris Veldhuijzen van Zanten is uitgeroepen tot best geklede ondernemer bij een uitverkiezing van Esquire.nl en HouseofEinstein.nl. Van harte Boris. We blijven graag die uitpakken maken. Tot snel.

Engelse hemden

We hebben van Albini, Thomas Mason, DJ Anderson, Monti, Albiate al heel veel stoffen voor uw maathemden. Daarnaast hebben we al jaren de stoffen van Ringhart. Hierin mooie grote ruiten, uitgesproken strepen en uni’s die alleen de Engelsen durven dragen.

READ MORE

Penine weavers

Eergisteren waren we bij de weverij van Gary Eastwood in Keighley, vlakbij Leeds: Penine Weavers. Zij weven voor diverse stoffenhuizen waaronder Dormeuil. De gesponnen en getwijnde draden komen gekleurd aan in allerlei kwaliteiten bepaald door de lengte van de vezel, de mate van kreukherstellendheid, de stretch en natuurlijk de mate van glans.

READ MORE

Callebaut

Callebaut is de chocoladehandelaar van de wereld met haar hoofdvestiging net onder Antwerpen. Hier en op vier andere locaties hebben ze naast de branderij ook experience centers met laboratoria, bibliotheek en keukens. Voor de chefs die voor Callebaut nieuwe smaken en bestemmingen voor de cacaoboon ontwikkelen mochten wij een nieuwe Chef jacket ontwikkellen.

READ MORE

FOX

Met 140 historie is FOX de paraplu-maker van Engeland. De paraplu’s zijn duurzaam, fraai en een ware noodzaak voor heren. Wij hebben ze in donkerblauw, zwart, middenblauw, wit met donkerblauw en racing green. Werd de paraplu in het begin van de 19e eeuw nog meewarig aangekeken, al decennia is een goede paraplu onontbeerlijk in Engeland en Nederland om u zelf en uw geliefde3 te beschermen tegen de regen. Een beetje investering zorgt er ook nog eens voor dat u het niet kwijt wil raken. Uitgevoerd met een houten handvat en steel, een bijna onverwoestbaar (want alles kan kapot, maar u moe echt u best doen) en gemaakt van de beste weerbestendige nylon voor het scherm. In onze webshop kunt u ze eenvoudig bestellen.

 

Het Blauwe Boekje

Komende week komt Het Blauwe Boekje weer uit. Volledig herzien en met bijna 50 nieuwe onderwerpen zoals aandacht, amuse, AOC, arabieren, club sandwich, cricket, croquet, emoticons, gastheer/gastvrouw, gin, grappa, hamburger, haring, Japaners, lobbyen, luisteren, oesters, oogcontact, ortolaan, polo, protocol, robots, rose, smaak, spiegelen, stem, taboes, tea, vermout en xenofobie. De andere onderwerpen zijn volledig herzien en we hebben nieuwe wetenschappelijke onderbouwing gevonden uit de neurologie, social-psychologie en de rechtswetenschap. Nu overal verkrijgbaar en hier.

achterflap

The Gentleman Ride as zondag Utrecht

On Sunday the 25th of September, I’m going to don my finest attire and join men and women across the globe in the 2016 Distinguished Gentleman’s Ride to find a cure for Prostate Cancer and to help Men’s Mental Health. Over 1,300 men a day die of prostate cancer worldwide, and it’s time for that to end. Your donation will help The Distinguished Gentleman’s Ride reach its goal of  Million to fund research into a cure for a disease that claims far too many gentlemen each year.  This is the best dressed way to fight prostate cancer and help improve men’s mental health – cheers and thank you!

webshop